torsdag 31 maj 2007

Västerut

Jag väljer att styra mina steg ner på vägen mot Röstånga och Ängelholm i T-korset, i byn Hasslebros hjärta, och kommer efter knappt 2 kilometer till det lilla samhället Stockamöllan.

Här finns något som kallas Mölleriket. Flera kvarnar (möllor på skånska) drivna av vatten i ett nästan deltaliknande landskap av åar!! Här finns större och mindre vattenfall - utomordentliga energigivare till (dåtidens) industri, ex att mala säd med. Tror inte här finns något igång i dag. Däremot finns här ett industrimuseum och möjlighet att hyra kanot att paddla med i denna underbara natur.

Detta är en verkligt söt liten ort!! En lugn oas i en hektisk värld.
Här stannar jag till.

Jag går in i den lilla lanthandeln och köper något svalt att dricka och sätter mig i skuggan och njuter av lugnet och miljön innan jag går vidare.

1 kommentar:

gravallvar sa...

När vi hör ordet "Oas" ser vi framför oss palmer, kameler och vattenhål. Men en söt liten oas kan istället bjuda på vattenhål,möllor och industrimuseum. Man upphör aldrig att förvånas!