lördag 26 maj 2007

Ringsjöarna

Snogeröd nådde jag fram till ganska tidigt under fredagen - dit var det bara 1 km kvar. Solen lös och vädret var skönt att promernera i - lite senare under fredagen kom en och annan regnskur (och tom ett och annat åskbuller...).

Jag beslutade mig för att fortsätta norröver och komma ner till vattnet först vid Gamla Bo där de två Ringsjöarna möts i ett smalt "sund" och man får ta sig över på en liten bro. Denna plats återfann jag i en bok en gång - "Gunilla Täckare" av Elva Olsson-Levin. En berättlese baserad på fakta ur ett rättegångsprotokoll från 1702 - en bok väl värd att läsa!!! Hur som - här i denna bok finns en manuellt skött färja och den är med i handlingen. Boken har en fortsättning, del 2 - väl värd att läsas den med.

Nåja, nu är jag ännu enkom i Snogeröd. Jag går vidare längs med landsvägen norrut - mot Höör. Ganska omedelbart kan jag se den östra Ringsjön åt höger. Jag är rätt högt uppe även där jag går. På norra sidan av sjön ser jag stora vita hus lysa i solen högt uppe på en höjd. Det är Orup sjukhus. En gång byggt för dem med tuberkulos - numera en avdelning mycket inriktad på rehabilitering. Här finns också ett mysigt fik för vem som vill (med minigolfbana)- och en underbar natur/skog att vandra i. Jag är dock inte där heller ännu *ler* - det kommer!!!

Efter drygt 4 km är jag framme vid Gamla Boo. Förr fanns här ett ljuvligt kafé eller snarare kaffestuga. Det huset brann dock ner och numera finns inget sådant ställe här *snyft*. Hade jag annars slunkit in på för en fika - lovar!! Här finns dock en liten enkel badplats - till vänster, i den västra Ringsjön. Ett ställe att besöka för en fikapaus med medhavd picknick!! Jag går ner här och sätter mig och vilar fötterna och njuter av lugnet och miljön... I dag är Gamla Boo mest känt för sin vattenskidsklubb som det verkar.

Jag går vidare i denna vackra miljö. Flanerar då jag vill se allt och hinna känna alla ljuvliga dofter och uppleva alla ljud - fågelkvitter, vågskvalp Mmm...

Går förbi Pråmhuset och Kvarntorpet och kommer förbi Bosjökloster Golfklubb. Här finns även Bosjökloster, ända nere vid stranden, som är en turistattraktion. Eftersom mina steg är slut för dagen passar jag på att betala mig en enré här - och njuter till fullo :)

1 kommentar:

Anonym sa...

toll ...