fredag 18 maj 2007

Torsdagens vandring

Ja, nu har jag utforskat denna fina bokskog, som är så typisk för Skåne, en hel del och vill upptäcka annat.

På torsdagens morgon beslutar jag mig för att bege mig mot en liten by som heter Tirup (nästan som Torup *skratt*) och som ligger strax väster om Staffanstorp sett härifrån. Dit, till Tirup är det ganska exakt 12 kilometer. Till Staffanstorp är det 8,5. Vad vill jag då uppleva i denna lilla by? Jo, Tirup örtagård. Här kan man både bese samt köpa fina växter, uppleva deras present/souvenirshop samt avnjuta båd fika och mat. Hit vill jag!!

Under torsdagen tog jag 8 578 steg och de räcker en bit på väg. Jag kommer ungefär halvvägs, ganska exakt till en plats som heter St Mölleberga strax söder om Staffanstorp.

Fann på nätet lite info om Mölleberga som låter så här. "Mölleberga, 1 mil öster om Malmö. När enskiftet genomfördes i Skåne i början av 1800-talet lät bönderna i Mölleberga husen ligga kvar runt kyrkan. På så vis har byn kunnat behålla sin ålderdomliga prägel. Det var så här den skånska byn såg ut. Byn hade en gång i tiden betydelse som tingsställe. Avrättningsplatsen finns fortfarande kvar, en liten orörd kulle med skuggande träd. Kyrkan är från 1100-1200-talen." Tyvärr är det nog en grannby... Om St Mölleberga finner jag att det ofta går cykeltävlingar här genom. Ja, det kan jag förstå - dessa lite slingrande små landsvägar måtte vara perfekta därtill.

Ja, hur som helst är det här jag hamnar på torsdags kvällen - och har dryga halvmilen kvar till mitt mål.

Jag säger som så att "Den som söker han finner" - som inte passar in här, men nästan - liksom talesättet "Trägen vinner" kan passa in lite halvt *skratt*

Vi får se om jag kommer fram till Tirup Örtagård under morgondagen (fredag)!!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: