onsdag 9 maj 2007

Vidare...

Min vandring går vidare. På måndagskvällen nådde jag fram till vägkorset med stadsbussens vändplats i den lilla byn Värpinge väster om Lund - eller den har nästan vuxit ihop med Lund på senare år faktiskt.

Värpinge är en verkligt söt liten by uppbyggd kring Höje å med fina hus, ängar/hagar, träd, grusvägar och ett mjukt backigt landskap. På tisdagsmorgonen fortsatte jag min vandring mot Skånes västkust och havet genom att fortsätta gå från vägkorset, över bron som Höje å ringlar under och vidare mot Trollebergs gård och sedan förbi denna och ut på landet med åkrar och flera pampiga vindkraftverk.

Under tisdagen gick jag 4,5 km. Det gjorde att jag nådde fram till vägkorset vid Lilla Lomma, där Lomma byväg svänger av mot höger upp mot Lomma kyrka, till kvällen.

Onsdagen (idag) har jag fortsatt att knata på mot kusten och Lomma hamn på morgonkvisten. Jag gick vägen fram, förbi avtagsvägen mot Lilla Lomma (eller Lomma by som det också kallas), och gick efter ett tag under järnvägen och förbi flera dammar (gamla lertag). Efter ytterligare en bit kunde jag se Lomma. Först såg jag "Sjuvåningshuset" som ligger vid Statoil på vänster sida och sedan fick jag en härlig kustvy på höger sida - med Höje å bakom en park och långt bort vid horisonten havet - eller ja, havet syntes nog inte men det doftade, kändes och hördes :) Jag fortsatte fortfarande framåt (och njöt av att här fanns trottoar igen så jag slapp trängas med bilarna). Efter ett tag kom jag förbi fina gatuhus på vänster hand och vägen blev nästan som ett trevägskors. Här tog jag av mot höger och ner i hamnen. Jag ställde mig på bron och såg ut över hamninloppet och havet/sundet utanför. På insidan av bron (det hållet jag nyss kom promenerandes) ligger små rodd och motorbåtar utan mast och segel. Numera kan man inte vrida bron och vattnet innanför är grunt. Annat var det i början på 1900-talet. Då körde stora segelskutor upp mot kyrkan och tegelbruket med tung och stor last - då kunde man både vrida bron och ån var djup...

Då var jag i Lomma vid kusten. Tjo!! Vilken bragd - hit har jag gått *wow*. Nu ville jag verkligen ut till kusten och havet. Jag gick över bron och svängde vänster. Där närmade jag mig ett nybyggt bostadsområde till höger (på vänster hand har jag vattnet), det är knappt klart ännu. Förut låg här Eternitfabriken. Jag gick vidare och kom till sist ut på piren. Oh!! Vad härligt att jag kom hit just idag. Jag älskar havet mest de dagar då det är lite busigt väder och det blåser och stormar och havet stänker och skvätter!! Här längst ute på piren stannade jag ända tills jag frös för mycket. Jag gick tillbaks mot bron. Halvvägs finns en liten fiskbutik och restaurang. Jag slinker in och värmer mig med en kopp kaffe. Oh!! Vad gott - här sitter jag nog ett bra tag...

Inga kommentarer: