söndag 3 juni 2007

Drygt två mil!!

Sedan jag skrev senast, då jag satt och njöt av lugnet i byn Stockamöllan, har jag gått ytterligare dryga 2 mil. Jag har sett och upplevt en hel del skånsk landsbygd under dessa tillryggalagda steg och kilometer.

Jag har också fått en inbjudan av Ingrid på Gotland som brukar besöka och kommentera min blogg. Jag är välkommen in på fika när jag går förbi hennes hem på min fantasivandring. Det tar jag på allvar - fika är min melodi!! Först ska jag dock ta mig till Helsinborg och vidare upp längs med västkusten till Kullen och Mölle - därefter styr jag min kosa mot Gotland. Det lär ta sin tid innan jag är framme - men skam de som ger sig :)

Från Stockamöllan styrde jag mina steg mot en annan liten skånsk by - Billinge. Här finns bland annat en keramikverkstad/galleri/kafé. Här gick jag (naturligtvis) in om och fikade på min väg!!

Därefter gick jag vidare mot Röstånga, Nackarpsdalen och nationalparken Skäralid.

Nackarpsdalen och Skäralid tillhör samma ravinliknande naturfåra. Här är så vackert!! Djupa raviner och underbar bokskog. I Nackarpsdalen finns sjön Odensjön - som enligt sägnen är bottenlös och dessutom har en koppling till brunnen i Lund domkyrkas krypta!! I Skäralid finns bland annat Kopparhatten att fascineras över. Skäralid lär vara sveriges Grand Canyon. Väl värt ett besök!!! Här finns både stigar för den lugna promenaden, för den som vill mer bestiga berg och även möjlighet att bese naturen från bilen om man så vill. Här finns exempelvis en liten grusväg i skogen/på åsen (Söderåsen) som heter något så ljuvligt som Serpentinvägen!!

Nu vill jag till Helsingborg och västkusten. Jag planerar att vandra på småvägar dit. Jag styr mina steg västerut och har kring 4,5 mil (med bil skulle nog resan ta kring timman - med steg efter min stegräknare lär det nog ta ett betydligt längre tag *ler*) att vandra innan jag är framme vid mitt mål. Jag lär säkert finna en del spännande att se och uppleva på vägen dit kan jag tro :)

Jag går åt väster och promenerar förbi små byar och vägskyltar med bla namnen: Tostarp, Ljungby, Brandeborg, Grindhus, Pålstorp, Spånbobacken,Gryteröd och sedan är jag framme vid en lite större landsväg som går från Kågeröd i söder upp mot Klippan i norr. Denna väg ska jag över och sedan vidare mot den skånska västkusten, Helsingborg och Öresund - vilket är som smalast (och djupast) just här mellan Helsingborg och Helsingör.

Här, vid vägkorset, får jag stanna då mina steg är slut för denna gång. Kan vara rätt gott att vila fötterna *ler*

Inga kommentarer: