tisdag 6 november 2007

Afternoon tea

Ny dag och snart nya äventyr. Måste bara berätta om den händelsrika dagen i går hos Cicki först!!

Jag kom fram till Cicki och hennes katter tidigt på förmiddagen och packade in de matvaror jag köpt i hennes kylsåp och skafferi - samtidigt städade jag av lite i köket, då jag är sådan inbiten mamma/husmor *skratt* och min väninna är klart bättre på att bortse från så världsliga saker som lite brödsmulor här och en fläck där än jag är :)

Detta småpysslande gillade Imma - tyst och lugnt - ofarligt men ändå där. Hon la sig tillrätta på köksbordet och begrundade mig. Brossan Aragorn tyckte tvärt om att städeri var helt onödigt - han fanns ju!!! Varför då inte ägna hela mig odelade uppmärksamhet mot honom. Han for runt hit och dit och försökte fånga min uppmärksamhet. Ja, dessa två kattsyskon är så underbara - och olika!!

Efter en stunds fixande i köket och en hel del busande med Aragorn slog jag mig, som jag berättade redan igår, ner i en bekväm stol och vilade mig - slumrade till lite smått och drömde sköna drömmar. Efter en stund kommer Cicki ner för trappan och vi tar itu med dagen!!

Fram emot eftermiddagsfikatid tar vi och bakar scones, vispar grädde, väljer vilket te vi vill ha och dukar fram fint i köket för vår testund. Oh!! Vad det blev vackert - och gott :) När vi ätit en hel massa och druckit flera koppar te, stearinljusen börjar nå sitt slut och vi funderar på att duka undan hörde vi ett knastrande från uppfarten utanför huset. En bil - väntade Cicki besök? Nej. Vem kan det då vara?

Efter en stund hör vi en försynt knackning på dörren. Där ute står Ingrid, hon har varit i Göteborg och hade vägarna förbi - och ville gärna dela vår testund med oss (nu vet jag varken om du har körkort, bil, ärenden till Göteborg eller annat Ingrid, men detta utspelar sig ju i fantasin och allt är möjligt *toppen*). Vad KUL!! Medan Ingrid hänger av sig sin kappa byter vi värmeljus i ljusstakarna och koker nytt tevatten. Vad härligt!! Aragorn blir överlycklig över ännu en tvåbent besökare - Imma drar sig tillbaks. Hon lägger sig i hallen så att hon kan se oss i köket, men ändå slippa allt för nära kontakt...

När Ingrid smakat en scones och druckit upp sin kopp te, samt pratat med mig och Cicki och gett Aragorn en hel massa uppmärksamhet är det dags för henne att bege sig iväg igen. Vilket kul och oväntat besök!!

Jag och Cicki tar och dukar undan och diskar. Sedan tar vi på oss skor och jackor (och mössa och vantar faktiskt - det är kallt om kvällen och natten) och beger oss ut på en kvällspromenad. Vad här är tyst, mörkt och ljuvligt mitt ute i obygden - "in the middle of nowhere"...

Därefter är det dags att sova - nu är vi trötta, efter en händelserik dag. Jag drar mig tillbaks till Cickis gästrum medan hon och katterna beger sig uppför trappan för sin nattsömn. Vi bestämmer oss för att sätta klockan och att stiga upp klockan 07:00 i morgon (dvs idag).

Nu är vi uppe och har ätit frukost och det är dags för mig att snöra på mig mina skor och ta på mig mina ytterkläder för ytterligare vandring.

Nu planerar jag för att bege mig uppåt Dalarna - en gång bodde jag på ett fäbodspensionat vid Orsa - dit skulle jag gärna bege mig igen... Fast först ska jag styra mina steg lite åt samma håll jag kom från - nu vill jag nämligen till Lyrestad och Esters kafé. Dit är det kring 18 kilometer - så det är bara att knata på :)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så hemskt mycket för senast! Inte hade jag en aning om att jag skulle åka och hälsa på dig, men där ser man hur det kan gå.

Ha det så bra i höstrusket!
Kram Ingrid

Mia sa...

*ler*