söndag 19 augusti 2007

Rakt in i hjärtat av Visby!

På söndagen, den 12/8, hoppade jag på en färja från Grankullavik/Byxelkrok på Öland och landade efter, två ljuvliga timmar på havet, mitt i Visby på Gotland. En stad full av medeltidskänsla. Liksom Lund, hemma i Skåne, som jag älskar så och även som Malmö som ju också är en gammal Hansastad precis som Visby - så helt bortkommen känner jag mig inte, trots att detta är mitt första besök på denna ö någonsin!!

Visby är ett levande världsarv. Det innebär att man vill och ska vårda, bevara och utveckla Visby som en naturlig mötesplats. Man vill förena historia och nutid i en unik välbevarad stadsmiljö. Ett levande världsarv - nu och för kommande generationer. Låter underbart...

Jag går i land efter att ha njutit till fullo av mina två timmar på havet. Oh!! Vad jag älskar hav och vatten. Mmm... En hel del av mina insamlade steg har jag använt för att vanka av och an på däck och känna den härliga friska vinden i både hår och näsborrar och för att titta hit och dit och se allt och ingenting beroende på hur långt från land vi var. Oh!! Nu ska jag tjata - havet är underbart!!! *skratt*

Väl i land valde jag att lägga minst en 15 000 steg på att utforska denna stad, Visby, som jag hört så mycket om och som jag läst ännu mer om och även sett en del av på tv in emellan faktiskt. Ett minne jag har som jag sammankopplar med Gotland är en ungdomsbok som jag gav till min ene son i hans tidiga tonåren (eller strax därinnan) som även jag har läst med behållning - "Striden vid ringmuren" av Olov Svedelid.

Ja, ringmuren är något vi många kommer att tänka på när vi hör ordet Visby - iallafall för oss som inte bor på Gotland är detta något fascinernade!! För att återgå till "min" stad, Lund, så kring år 1100 då biskopen i Lund upphöjdes till ärkebiskop anlades en regelrätt stad där, med stadsmur, gatunät och kyrkor - spår som än idag kan skönjas i stadskärnan. Exempelvis är den vall man kan vandra på längs med stadsparken åt Gyllenkroks allé den gamla stadsvallen. Den går dock att skönja - här i Visby finns den gamla stadsmuren att både se och ta på. Underbart!!! Detta är livet :)

Sedan tog jag mig en vandringsrundtur i staden för att se och uppleva så mycket som möjligt...

Medan jag vandrar runt och runt och vandrar än mer blir jag hungrig och ser flera olika matställen och/eller kafeér. Jag väljer att sätta mig på ett mysigt ställe där jag både kan vila fötterna och fylla på lite energi/äta något - jag väljer Strykjärnet, Visby Crêperie & Logi Sedan fortsätter jag nöjd och belåten min upptäcktsfärd genom stadens gator och torg :)

Från Visby är det knappt 3,5 mil ner till Klintehamn, en bit söderöver på denna ljuvliga ö. Dit räckte mina steg så jag är framme i denna stad på lördagskvällen den 18/8. Nu börjar jag fundera över hur långt och åt vilket håll jag ska gå för att komma hem till Ingrid. Jag får fråga henne på hennes hemsida - vilken tur att man kan komma ut/in på Internet via sin mobiltelefon numera :) Hoppas nu hon har sparat några av de där goda bullarna i frysen hon visade på sin hemsida för mången dag sedan - då jag började styra mina steg mot just Gotland och Ingrids kaffebord *ler*. Oh!! Vad skoj det ska bli att sitta länge och pladdra om allt möjligt med Ingrid - hon verkar vara en så intressant och klok kvinna. Nu ses vi snart!!

TJO!! vad var det jag såg i ena ögonvårn - var det Henry som just gick runt gathörnet där borta? Ja, han ska ju var på Gotland just nu, så vem vet. Jag ilar åt det hållet och undersöker saken...

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: