söndag 12 augusti 2007

Nöden har ingen lag

Nej, nöden har ingen lag - och inte heller min blogg *skratt*. Därför tar jag mig nu friheten att ta hjälp av någon form av allmän kommunikation på min resa. Färjorna från Öland till Gotland går bara tom på måndag. Nu på lördagskvällen skulle jag behöva kring 8 mil fler steg än jag har för att hinna fram till Grankullavik/Byxelkrok tills dess. Att jag skulle hinna det under söndagen och måndagen är föga troligt...

Sedan jag senast skrev har jag gått kring 5,5 mil. De räckte en bit förbi Kalmar dit det var drygt 3 mil.

Kalmar är en fin stad!! Kalmar är en kommun med 60.000 invånare varav kring 30.000 bor i tätorten. Det placerar Kalmar på 31:a plats bland kommunerna i Sverige, precis efter Karlskrona som är något större. I Kalmar finns många gamla byggnader, kullerstenar och mycket parkmark. Kalmar är en stad med ett historiskt förflutet. Kalmars centrala delar präglas av äldre tiders bebyggelse och de nybyggda husen har anpassats till den gamla miljön. Något både jag och säkert många fler minns från skolans historielektioner är (i alla fall ordet) Kalmarunionen. Även Gustav Vasa och Nils Dacke är förknippade med staden.

Över bron vill jag absolut gå (vet inte om man får det, men detta är en fantsiblogg/resa!!). Jag älskar vatten och havet!! Mmm. Väl på andra sidan bron, på Öland, har jag kvar kring 13,5 km att använda till min resa. Med dem styr jag min kosa norr ut. När tillfälle gives hoppar jag på en buss som tar mig till norra Öland och färjan till Gotland - dit jag kom fram sent om lördagskvällen.

Vad såg jag då under min bussfärd?

Färjestaden var under lång tid den naturliga länken mellan Öland och fastlandet, där man med färjornas hjälp tog sig till och från Öland. Även post och varutransporter kom denna väg. Fram till 1961 fanns även järnväg. Stationshuset finns fortfarande kvar liksom de gamla lokstallarna.
Under sommarperioden ringlade bilköerna ofta långa i Färjestadens hamn då hemvändande turister fick vänta i timmar för att komma över till Kalmar och fastlandet. På motsatta sidan Kalmar, kunde väntetiden också vara lång för att få en plats på färjan till Öland.
Färjetrafiken bedrevs sommaren 1972 med 8 färjor dagligen tills bron stod klar i september samma år.
Efter Ölandsbrons tillkomst blev det förvisso något lugnare i Färjstadens hamn men samhället har fortsatt att expandera och är idag den största tätorten på ön.

Borgholms kommun har kring 11 000 invånare och ligger på den norra delen av Öland, på Ölands västra kust vid Kalmarsund. Borgholm är en utpräglad turistort med en av landets största småbåtshamnar. Under sommarhalvåret mångdubblas befolkningen.

Byxelkrok är ett litet samhälle med kring 200 bofasta personer, som ligger intill Kalmarsund. Här finns både fiskehamn och badplats. Det finns många fina sevärdheter i Byxelkrok och dess omgivningar, exempelvis fornminnen och unika naturområden.

Långe Erik (fyr). Ytterst på Ölands norra udde står fyren Långe Erik, ett vitt stentorn på grått fundament. Fyren är drygt 30 meter hög och har varit i funktion sedan 1845. Då användes en lampa eldad med rovolja som ljuskälla . Fyren elektrifieras 1947. Fram till fyren avbemannades 1976 tjänstgjorde tre personer här på fyrplatsen. Fyrens stora lanternin släktes hösten 1991 för att ersättas av en liten fyr monterad på balkongen. Fyren ligger egentligen på en liten ö, Stora grundet. Bron ut till fyrplatsen byggdes 1965. Fram tills dess fick man åka båt ut till fyren, vilket kunde vara besvärligt då det ofta blåser hårt här. Under sommaren är fyren öppen och bjuder då besökaren på en av Ölands vackraste utsikter.

Ja, då inväntar jag söndagen och en tur med färja till Gotland *mys*. Se upp Ingrid - jag är på G...

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mia!

Jag tror du går händelserna i förväg. Djupvik ligger i Eksta på Gotland. Där passerade vi senast i fredagskväll när vi var och såg på Kronvallsknappen.

Det ska bli spännande att se vad du tycker om Gotland jämfört med Öland.

Du är så välkommen hit! Kram

Mia sa...

Tjosan hoppsan!! Det fanns ett litet Djupvik här på Öland med - men kanske inte just detta *skratt* (susade ju förbi med buss *himlar med ögonen*) - eller ska vi tolka det som att jag är SÅ sugen på att komma till Gotland *ler*...