fredag 27 juli 2007

Småland...

Nu har jag vandrat ännu en bit in i Småland. Ett ljuvligt landskap - fullt av miljöer liknande dem i "Tomtar och troll". Här trivs jag. Det blåser och stormar inte på samma fria vis som i Skåne. Regnar gör det - men var det inte det i dessa dagar *ler*. Här ser man inte runt vägkröken då skogen växer tät - det gör vandringen mer spännande :)

Jag har nu lämnat Lessebo och deras fina handpappersbruk bakom mig. Jag har varit i Kosta och avnjutit glasbruket där. Oh!! Som gammal keramiker väcktes skaparlusten. Någon gång i livet skulle jag vilja prova på att blåsa glas... Kosta glasbruk är Sveriges äldsta glasbruk. Det startades redan 1742 och ligger i en gammal bruksmiljö. De har ett brett sortiment i trendig, färgstark formgivning. Här finns bl.a. museum, bruksshop och kafé. Vill man kan man följa med på guidade visningar.

Efter Kosta var nästa samhälle jag kom till Målerås. Ett fint litet samhälle cirka 60 km nordväst om Kalmar, vid riksväg 31.

Jag knatade sedan vidare mot Oskarshamn och nästa ort jag kom in i var Älghult. Jag är i Kronobergs län i Småland. Detta blir en liten geografilektion för mig denna vandring - förutom att alla stegen blir bra motion och att jag får uppleva en hel del nytt OCH bli inbjuden på fika på vägen :) Toppen!!

Nu, på torsdagskvällen har jag kommit en liten bit på vägen till Högsby från Älghult. Jag har nästan 3 mil att gå för att komma fram. Därefter är nästa mål Oskarshamn och sedan vankas fika hos Ingrid på Gotland - efter Gotland ska jag nog bege mig till Vänerns strand och hälsa på min väninna Cicki...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: