lördag 8 september 2007

Vandrar och tänker...


Nu har jag tagit drygt 45 000 steg på sveriges fastland, efter mitt besök på Gotland - det vill säg att jag promenerat nästan 3 och en halv mil. Jag har vandrat och sett en hel del av Småland - ett vackert landskap. Här finns skog i massor och den börjar anta höstens färger. Vackert!!

I går kväll, fredag var jag i höjd med orten Hult, efter att ha gått förbi sjön Hummeln och genom samhället Hägerum.

Jag går här och funderar på mitt första besök på Gotland. Oh!! Förutom att jag fick chans att åka båt och uppleva havet var Gotland underbart. Jag har redan skrivit om min stund i Visby där jag fascinerades över kulturens vingslag som kändes in i själ och hjärta. Ljuvligt. Likaså har jag förtäljt om mitt trevliga och långa besök hos Ingrid. Vad såg jag mer. Ja, så mycket att jag inte kan fästa det på pränt känner jag. Låt oss dock titta på några hållpunkter.

Vad jag absolut ville se och uppleva är Lummelundagrottan som verkar så fascinerande - den läste jag om i boken "Caesars örn" av Jan Mårtensson för mången år sedan (boken kom ut 1996). Jag ÄLSKAR dessa deckare om antihjälten och antikhandlaren Johan Homan och hans siameskatt Cleo. De är underbara - har du inte läst dem så rekommenderar jag dig dem. Grottan uppfyllde alla mina förväntningar :)

I samma bok lärde jag mig om Saffranspannkakan som är en välsmakande gotländsk specialitet - en rätt som jag uppfattat det kan ses som Gotlands nationalefterrätt/dessert. Den består av grötris, grädde, mjölk, socker, ägg, hackad mandel och saffran. Kakan äter man, som sagt, som dessert och då med bär och vispgrädde *mums*. Jag fann minsann ett ställe under min vandring som serverade detta och ja - det var gott :)

Något jag absolut ville se var en rauk - det är en stenformation som skapats av havet och dess koraller som sedan stelnat när vattnet blivit kallare efter tusentals år - och det gjorde jag :)

Jag annamade även Ingrids tips om ett besök på Stora Karlsö och det var precis så ljuvligt som jag hoppats...

Fast nu är det som sagt Småland som gäller - jag tänker mig nu väster ut och till sist vill jag hamna hos min väninna Cicki vid Vänern. Kanske jag stannar till i Gränna vid Vättern på vägen - undras om det blir en omväg *tänker*. Nu får jag sluta fundera på Gotland och mina dagar där och foksera på kartan och min omgivning så jag kommer rätt *skratt*

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Mia!
Så glad jag är att du åkte till Stora Karlsö. Det är en underbar liten ö. När jag var 19 år jobbade jag där en sommar på restaurangen. Det var så mysigt att ströva omkring där ute kvällar och morgnar innan kuttern kom med turisterna.

Kul att du röstade. Själv höll jag på med toning, slingor och färg under många år, men nu är jag helgrå precis som du, men jag är nog lite ljusare än du om man ser på ditt foto. Det ska bli spännande att se om jag blir vithårig som mamma var.

Det är väldigt vad generna kan på verka. Jag har en svägerska som är 87 år och först nu börjar hon bli lite gråhårig. Först trodde jag att hon färgade håret, men det har hon aldrig behövt gör utan har behållit sitt bruna hår ändå tills nu. "Olika falla ödets lotter."

Hoppas din förkylning snart ger med sig. Och att du får en fin helg trots den!

Kram Ingrid

Mia sa...

Ja, du ett sommarjobb på Stora Karlsö måste varit/vara lite av paradiset Mmm...

Ja, förkylningen sinkar min framfart - idag blir det klart under 5000 steg tagna *suck*.

Ny friska tag i morgon :)

/ Mia